Hospitality

Etiquette van het gastheerschap, veel meer dan een act

gastheerschap

Een stijlvol feestje en etiquette van het gastheerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Veel mensen denken dat etiquette van het gastheerschap een soort act is. Een kunstje dat je iedereen kunt leren. Niets is echter minder waar. Goed gastheerschap is zeker niet iets wat iedereen kan, hier heb je een bepaald talent voor nodig. De gasten bij een stijlvolle gelegenheid verwachten immers dat er dat er tijd voor hen gemaakt wordt, dat de gastheer vriendelijk is en goede omgangsvormen heeft. Kortom er wordt etiquette verwacht. De kwaliteit van gastvrijheid wordt bepaald door een aantal belangrijke vaardigheden van de gastheer. Interessant om hier eens een blik op te werpen.

Omgang met anderen, gastvrij zijn en etiquette een onlosmakelijke combinatie

Je zou bij de term “gastvrij zijn” en zeker bij de term “etiquette” direct denken aan een stijlvol feestje of andere gelegenheid. Dit is echter te kort door de bocht. We praten hierbij immers over een omgangsvorm die in zeer veel situaties voorkomt.

Deze omgangsvorm kunnen we eenvoudig omschrijven als het moment dat mensen samenkomen. Dus ook als gezinsleden met elkaar communiceren, als er bezoek thuis wordt ontvangen, bij zakelijke ontmoetingen of in winkels. 

Lees ook: boeken over gastvrijheid

Om je een aantal zeer herkenbare voorbeelden (hoe het niet moet) te geven:

  • Je bent op een receptie of in gesprek met een collega op de gang van het kantoor. De andere persoon kijkt voortdurend over jouw schouder heen op zoek naar iemand anders om mee te praten.
  • In een restaurant vertel je een persoonlijk verhaal aan iemand. Deze persoon snijdt zonder een reactie te geven op wat je gezegd hebt, direct een ander onderwerp aan. 
  • Je staat bij de kassa van een winkel en de persoon achter de kassa is onophoudelijk aan het communiceren met een collega over persoonlijke zaken.
  • Twee mensen van verschillende generaties zijn met elkaar aan het communiceren en er wordt automatisch van uitgegaan dat er getutoyeerd mag worden. Mensen worden ongevraagd met “jij” en “jou” aangesproken.
  • Je bent in gesprek met een ander maar diens telefoon schijnt veel belangrijker te zijn. Er wordt meer dan regelmatig op gekeken en ook direct als de telefoon afgaat. 

Fatsoen bij het omgaan met anderen

Hoewel we de bovenstaande voorbeelden al snel omschrijven als vorm van fatsoen bij het omgaan met anderen, zijn dit wel voorbeelden uit de huidige maatschappij.

Deze voorbeelden bewijzen ook dat goede omgangsvormen (wat je dus kunt samenvatten onder de noemer: etiquette) niet opvallen maar wel als deze blijken te ontbreken.

In dit geval kun je de etiquette met betrekking tot het omgaan met elkaar zien als een soort verzameling van verkeersregels, met het respect voor elkaar als belangrijke doelstelling.    

bediening inhuren
Gastheerschap met een glimlach

Etiquette en gastheerschap

Uiteraard komt het bovenstaande op een zeer duidelijke manier tot uiting bij een feestje of andere gelegenheid. Hiermee komen we terug bij het verband tussen gastheerschap en etiquette.

Een goede gastheer weet immers als geen ander dat lichaamstaal, de klank van een stem en de woorden die gesproken worden, kunnen gezien als dé manier hoe iemand zich voelt en wat die persoon voor wensen heeft.

Vooral lichaamstaal (een oogcontact of het ontbreken hiervan, de manier waarom een hand wordt gegeven) speelt hierbij een belangrijke rol. ‘Your body speaks before you speak’. 

Een goede gastheer of gastvrouw leest zijn of haar gasten. Dit doet deze persoon door bewegingen te observeren, goed naar gedragingen te kijken en in staat te zijn om hieruit af te leiden hoe de gasten zich voelen en wat hun wensen zijn.

Belangrijk hierbij is wel dat deze gastheer of gastvrouw zich hiervoor openstelt en een intrinsieke motivatie heeft om zijn of haar gasten welkom te laten voelen en bereid is om dit op een exclusieve manier te realiseren.

Daarnaast moet deze persoon uiteraard in staat zijn om de signalen van de ander op te vangen en hier op de juiste manier mee om te gaan. 

butler inhuren
Meer dan enkel een goed gedekte tafel

Waarom goed gastheerschap geen act is 

Dit laatste brengt ons op het feit dat goed gastheerschap geen act is. Het immers eenvoudig  aan te leren hoe je een bord netjes op tafel zet en hoe je op de meest keurige manier een glas wijn inschenkt.

Het kunnen anticiperen op de wensen van de gast is echter de kern van het vak. Dit is een vaardigheid waarover niet iedereen beschikt.

Een goede gastheer of gastvrouw kan uit een lichaamsuitdrukking of ander non verbaal signaal opmaken hoe een gast zich voelt. En weet hier op de juiste manier op te acteren, zonder een act op te voeren. 

Beschik jij niet over deze gave, heb jij het te druk om je gasten de aandacht te geven dat past bij goed gastheerschap. En wil je wel een feest of andere gelegenheid organiseren? 

Dan ben je van harte welkom om eens vrijblijvend kennis te maken met Gallant & More. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *