Veel stellen die hun eerste stappen gaan zetten in de voorbereiding van hun trouwdag vragen zich af wat het verschil is tussen een wedding planner en een ceremoniemeester. Dit is zeker geen gekke vraag want er zijn nogal wat raakvlakken in de zakken die een wedding planner en een ceremoniemeester voor jullie uit handen nemen. Het antwoord op deze vraag heeft daarom vooral betrekking op welke hulp je kunt verwachten voor en tijdens je bruiloft en wanneer deze “hulplijn” ingeschakeld kan worden. Daarom leggen we hier uit wat weddingplanners doen en wat je mag verwachten van je ceremoniemeester.
Wat doen weddingplanners?
Steeds meer stellen kiezen ervoor om een weddingplanner in te huren. Hoewel dit een decadente optie lijkt, past het aanbod perfect in de huidige hectische samenleving waarin we nu leven.
Uiteraard willen we trouwen maar hebben soms moeite om voldoende tijd vrij te maken om voor de volle 100% te focussen op de voorbereiding op deze dag.
Herkennen jullie je in dit beeld? Dan is het zeker een overweging waard om gebruik te maken van de diensten van een weddingplanner. Een weddingplanner helpt jullie vanaf het moment dat jullie de bruiloft gaan organiseren, dus meteen na het moment dat hij jou ten huwelijk heeft gevraagd of andersom natuurlijk.
Een weddingplanner neemt alle praktische zaken voor jullie uit handen zoals het vinden van de perfecte locatie, het regelen van de catering, het maken van een draaiboek, het contact houden met leveranciers, de styling van de locaties, het trouwvervoer en niet te vergeten het inhuren van de trouwambtenaar.
Uiteraard hebben jullie hier ook een stem in en kun je je voorkeur uitspreken. Het is immers jullie trouwdag. Wat zeker heel praktisch kan zijn is dat een weddingplanner een heel netwerk heeft van partners die in de trouwbranche actief zijn.
Dit is wel zo geruststellend als je er zeker van wil zijn dat je gebruik maakt van de diensten van betrouwbare leveranciers en niet voor verrassingen wilt komen te staan. Uiteraard zal de weddingplanner zelf ook op jullie trouwdag aanwezig zijn en de rol van de ceremoniemeester vervullen.
Wat doet een ceremoniemeester?
Vinden jullie het leuk om zelf een actieve rol te vervullen in de organisatie van je trouwdag? Veel stellen geven er absoluut de voorkeur aan om lekker zélf de dag organiseren, samen met je aanstaande de in aanmerking komende locaties afgaan, zorgen dat er keurige bediening op de trouwdag klaarstaat, taart voorproeven, puzzelen met het draaiboek, op jacht naar trouwkleding en zelf nadenken over versiering, bedankjes en alles wat daarbij komt.
Als jullie ook onder deze groep mensen behoren, dan is het een goede keuze om een goede bekende te vragen of hij of zij jullie ceremoniemeester wil zijn.
Een ceremoniemeester schakel je een paar maanden voor je bruiloft in. Hij of zij heeft als taak om ervoor te zorgen dat de door jullie zelf georganiseerde trouwdag volgens plan verloopt.
Je ceremoniemeester zorgt dat jullie volledig ontzorgd worden op de trouwdag zelf. Hij of zij zal jullie helpen met de laatste details van de organisatie van de bruiloft. En zal vooral achter de schermen actief zijn op de grote dag zelf. Je ceremoniemeester zorgt onder andere voor de contacten met de leveranciers en zal het “draaiboek” bewaken.
Maken jullie gebruik van een weddingplanner of een ceremoniemeester?
Een weddingplanner is dus zeer zichtbaar op de voorgrond bij de organisatie van jullie bruiloft en zal vrijwel alle organisatie hiervan uit handen nemen.
Een ceremoniemeester is meer actief op de achtergrond van jullie huwelijksdag. Hij/zij zorgt dat de trouwdag verloopt op de manier zoals jullie gepland hebben. Een weddingplanner is vaak een professional en dus iemand die jullie niet kennen.
Uiteraard kun je een professionele ceremoniemeester inhuren maar in de praktijk is dit vaak wel een goede bekende. Maken jullie gebruik van een weddingplanner of een ceremoniemeester? Het is een van de eerste keuzes die jullie zullen maken in de voorbereidende fase naar jullie huwelijk toe.