Borrelen

Hybride werken, zo organiseer je eenvoudig de sociale ontmoetingen

hybride werken

Dat de uitbraak van de corona pandemie veel veranderd heeft in ons dagelijks leven, zal niemand ontgaan zijn. Dit is niet alleen van toepassing op ons privéleven maar ook op de manier waarop we werken. Voor veel mensen is het hybride werken het nieuwe normaal geworden. Hierbij wordt een combinatie gevormd tussen de voordelen van het thuiswerken en het werken op kantoor. Het werken op kantoor krijgt hierbij veel meer een sociale invulling. Uiteraard vraagt dit om aanpassingen op organisatorisch gebied. Deze sociale ontmoetingen kun je echter op een eenvoudige manier organiseren om het maximale rendement te halen uit het hybride werken.

Het ontstaan van hybride werkprocessen

Hybride werken is een relatief nieuwe manier van werken waarbij een combinatie wordt gevormd tussen het thuiswerken en het samenkomen van collega’s op kantoor. In veel gevallen wordt hierbij gekozen om drie dagen thuis te werken en één of twee dagen naar kantoor te komen.

De basis voor deze keuze is de omslag die noodgedwongen gemaakt is van het fulltime werken op kantoor naar het noodgedwongen thuiswerken. Waar ooit de mogelijkheid om thuis te werken als een uitzondering én als secundaire arbeidsvoorwaarde werd gezien, werd het plots de norm.

Een bezoek aan het kantoor behoorde bij hoge uitzondering tot de mogelijkheden. Juist deze omslag heeft veel bedrijven nieuwe inzichten gegeven die de basis vormen van een nieuwe werkwijze. Hieruit zijn de hybride werkprocessen ontstaan die zeer goed blijken aan te sluiten op de hedendaagse wensen en behoeften op dit gebied.

Reizen naar het werk

Waarom het hybride werken het nieuwe normaal is geworden

Veel organisaties hebben dus “op een gedwongen manier” ontdekt dat het hybride werken werkt. Het is dan ook eenvoudig uit te leggen waarom het hybride werken het nieuwe normaal is geworden. De praktijk heeft immers uitgewezen dat er hierbij een perfecte combinatie wordt gevormd tussen de voordelen van het thuiswerken en het werken op kantoor.

Een belangrijke reden om te kiezen voor het hybride werken is om de negatieve effecten van het werken op één werkplek weg te nemen. Een groot aantal onderzoeken hebben immers uitgewezen dat mensen die thuis werken vele malen productiever zijn dan als ze de werkzaamheden op kantoor moeten verrichten.

Daarnaast heeft hybride werken als grote voordeel dat er veel minder reisbewegingen gemaakt hoeven te worden. Dit komt niet alleen de efficiëntie ten goede maar er wordt uiteraard ook op deze manier een knipoog gegeven naar het milieu. Voor veel bedrijven zijn dit genoeg redenen om deze moderne stap te zetten. 

Kantoor wordt dé ontmoetingsplaats voor sociale contacten

Vrijwel iedere verandering vraagt een aantal aanpassingen en de keuze om hybride te werken vormt hier zeker geen uitzondering op. Het kantoor moet immers worden omgevormd tot een sociale ontmoetingsplek. Er moet een inspirerende setting worden gevormd waarin medewerkers en teams elkaar ontmoeten voor werkoverleg, vergaderingen, teamwork, presentaties en ontspanning.

Het kantoor wordt immers dé ontmoetingsplaats voor sociale contacten. Uiteraard moet er hierbij gekeken worden naar de kantoorinrichting zelf. Er moeten zones worden ingericht waarbij medewerkers en teams elkaar op een prettige manier kunnen ontmoeten. Hierbij kunnen bijvoorbeeld aspecten als ergonomie, klimaat, akoestiek, groen, sfeer en IT-faciliteiten een rol spelen. 

Teamwork

Bediening inhuren om op een eenvoudige manier de sociale ontmoetingen te organiseren

Naast de inrichting van het “clubhuiskantoor” zal er een manier moeten worden gevonden om sociale ontmoetingen op een efficiënte manier te organiseren. Veel bedrijven laten zich hierin het liefst ontzorgen door bediening in te huren. De praktijk wijst immers vaak uit dat de ontmoetingen slechts een paar dagen per week plaatsvinden.

Voor de wat kleinere organisaties is het dan zeker niet rendabel om vast personeel aan te nemen die zorg draagt voor de bediening. Daarnaast zijn er veel grotere bedrijven die dit soort momenten juist wat groter willen aanpakken en voor de bediening graag gebruik maken van de diensten van een gespecialiseerd bedrijf zoals Gallant & More.    

Voor de bovengenoemde bedrijven is het zeker een overweging om bediening in te huren om op een eenvoudige manier de sociale ontmoetingen op kantoor te organiseren. Op deze manier hoeft de organisatie zelf geen tijd en energie te steken in de organisatie van alle service gerichte zaken en kan de focus volledig worden gelegd op de inhoudelijke invulling van de sociale ontmoetingen.

Heb je interesse om vrijblijvend af te stemmen wat Gallant & More voor je kan betekenen op dit gebied? Neem dan gerust contact met ons op. Wij leveren graag ons aandeel in de organisatie van je sociale bedrijfsontmoetingen als je de toekomstgerichte keuze hebt gemaakt voor hybride werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *