Themafeest

Cocktail party organiseren: heerlijk feestje [tips]

cocktail party organiseren

Je merkt het duidelijk als het warmer weer wordt. Heel veel mensen krijgen dan zin in een feestje. Het voorjaar en de zomer zijn daarom de ideale seizoenen voor het organiseren van een cocktail party.

De mogelijkheden zijn eindeloos, zeker als je de beschikking over een tuin hebt. Zo kun je er zelfs een tropische cocktailparty van maken, compleet met kleurrijke parasols, lampions of andere leuke lichtjes, vuurkorven, bloemenslingers en eventueel strandzand.

Misschien is je tuin zelfs wel groot genoeg voor een opblaasbaar zwembad waar je gasten ook nog even in kunnen plonzen als ze dat willen. Houd je het liever bij een “gewone” cocktailparty, maar heb je zoiets nog nooit georganiseerd? Dan hebben we hier een paar handige tips voor je.

Organiseren van een cocktail party: de opties

Allereerst zijn er verschillende soorten cocktailparty’s, van heel informeel tot heel formeel. Het verschil tussen de soorten zit hem vooral in de al dan niet aanwezige catering, de variatie in het bar-aanbod en de hoeveelheid voedsel die op het feest aanwezig is.

hawai hut versiering (cocktail party)

#versiering

De leukste versiering voor een cocktail feestje!

Daarnaast kun je natuurlijk voor een ‘come as you please’ feest gaan en afwachten wat iedereen aantrekt maar je kunt op de uitnodigingen ook vermelden dat feest een thema heeft. Je kunt dan de keuze maken voor de klassieke thema: de cocktailparty.

Voor dames betekent dit: een cocktailjurk en pumps of elegante open hakken. Een clutch en opvallende sieraden voor een mooie afronding van de “looks”.

De heren zijn iets vrijer in de keuze voor hun kleding. Toch kunnen ze ook een iets gedurfder outfit kiezen. Een pak of een pantalon met een shirt of overhemd is gebruikelijk. Bedenk dus van tevoren even wat je precies voor feestje wilt.

Uitnodigingen versturen

Geen feest zonder gasten. Je zal dus uitnodigingen moeten versturen. Maak (of koop) dus mooie uitnodigingen en verstuur deze via post of mail met een verzoek om te reageren. Zo weet je hoeveel gasten er komen en kun je er de hapjes en drankjes op aanpassen.

Beschrijf op de kaarten wat het feestje inhoudt en zet daarbij de tijden en de locatie. Het hoeft natuurlijk niet vanzelfsprekend je tuin te zijn, je kunt er bijvoorbeeld ook een locatie voor afhuren.

Inkopen doen

Heeft iedereen gereageerd op je uitnodiging? Dan wordt het tijd om inkopen te gaan doen. De vuistregel is: hoe meer gasten, hoe minder verschillende soorten drank. Neem niet te veel hooi op je vork door twaalf verschillende cocktails op het cocktailmenu te zetten, drie of vier is meestal al genoeg. Het maken van een cocktail is immers een tijdrovend klusje.

Zorg in elk geval voor vijf soorten sterke drank en zorg dat je daar genoeg van in huis hebt. Beter te veel dan te weinig is hierbij het credo. Het is een beetje jammer als je cocktail party net goed op gang komt dat de drank op is.

Niet alleen de sterke drank is belangrijk, de dranken om mee te mixen zijn minstens zo belangrijk. Jus d’orange, grenadine, prosecco, tonic en ginger ale zijn een absolute must.

Zorg daarnaast ook voor wijn en bier aangezien niet iedereen een liefhebber is van sterke drank maar wel zin in een feestje heeft. Vergeet ook niet om wat frisdrank in te slaan voor de mensen die niet drinken of eventueel de BOB zijn.

Overige benodigdheden om een cocktail party te organiseren

Met alleen een leuke aankleding en de beschikking over de volledige voorraad van de plaatselijke slijterij ben je er op een cocktail party helaas nog niet.

Wat dacht je van verschillende glazen, cocktailshakers, garnering zoals citroen, limoen, munt, olijf, rietjes, suiker en zout voor de randjes aan de glazen en ijs, heel veel ijs. Natuurlijk mogen ook lekkere hapjes op je cocktailfeest ook niet ontbreken. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos.

Denk je nu nadat je dit gelezen hebt: hier ga ik van mijn leven niet aan beginnen of kun je niemand vinden die voor barman wil spelen (alle gasten zelf hun drankjes laten mixen is namelijk niet het beste idee) neem dan contact met ons op. Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw cocktail party onvergetelijk wordt.

Geef een reactie