Cadeau

Steeds meer jongeren kiezen voor duurzame producten

duurzame schooltas

Een groot aantal jongeren is zich bewust van de klimaatveranderingen. Het zijn vooral zij die eerder aan klimaatstakingen deelnamen en wie kent niet de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. Achttien jaar nog maar. Zij is wereldwijd bekend omdat ze bijna dagelijks en zeer doeltreffend aandacht vraagt voor de dreigende klimaatveranderingen. Ze spreekt bovendien direct wereldleiders aan. 

Thunberg startte haar activistische handelingen door in 2018 twee weken op de stoep van het Zweedse parlement te gaan zitten en haar schoolactiviteiten te staken om het maatregelen voor het terugdringen van broeikasgassen luister bij te zetten. Na die twee weken zette ze veel jongeren aan om iedere vrijdag te staken. School Strike for Climate (SS4C) was geboren en een jaar later sprak ze wereldleiders aan tijdens de Klimaattop van de Verenigde Naties. 

Thunberg heeft veel mensen wakker geschut. Een groot aantal jongeren kiest inmiddels bewust voor minder of helemaal geen milieubelastende producten en hangt het consuminderen aan. Zij voeden op hun beurt daarin hun ouders op. Een bijzondere ontwikkeling. 

Kiezen voor duurzame schooltas

In de dagelijkse praktijk komt dat neer op kinderen die thuis de plastic boterhamzakjes verbannen, kiezen voor tweedehands vintage kleding, geen probleem hebben met de verwarming een graadje lager zetten en hun vader sommeren een elektrische auto aan te schaffen. Zelf kiezen ze bijvoorbeeld voor een vegan en duurzame schooltas. Gemaakt van gerecyclede petflessen. Of voor een waterdichte rugzak gemaakt het merk Rains of bijvoorbeeld Fjällraven. 

Dat laatste merk past naadloos bij bovenstaande uitingen. Het merk dat net als Greta Thunberg uit Zweden komt biedt een zeer duurzame waterdichte rugzak aan die een stootje hebben kan. Fjällraven is bovendien een merk dat actief een steentje bijdraagt aan het behoud van het milieu en aan het voorkomen dat er nog meer dieren met uitsterven worden bedreigd. Het logo van de poolvos duidt op de eerste activiteit die oprichter Åke Nordin ondernam om dit beestje, waar er nog maar een paar van rondliepen, te behoeden voor uitsterven en dat is goed gelukt. Nog altijd wordt een deel van de opbrengst van de rugzakken besteed aan projecten om dieren en natuur te behoeden voor verdere schade. Nu begrijp je beter waarom veel jongeren met zo’n Kånken rugzak van Fjällraven rondlopen. 

Naast Fjällraven zijn er meer tassenmerken die zich hard maken voor het milieu zoals Ucon Acrobatics, dat deel uitmaakt van meerdere organisaties die allemaal zorgen voor een beter milieu. Het merk Ulstø, afkomstig uit Duitsland, kiest voor tassen gemaakt van plantaardige materialen zoals kurk en vilt. Hun slogan ‘Cork to Carry’ laat weten dat je iets bijzonders in handen hebt met een tas van dit merk. Ulsto biedt een alternatief voor de snelle consumptiemaatschappij en kiest voor een bewuste creatie van tassen die stuk voor stuk een lange levensduur hebben en daarmee het predicaat duurzaam hebben. 

Weekendtas van Matt & Nat

Kies je voor een weekendtas van het Canadese Matt & Nat dan kies je voor een combinatie van materiaal (Matt) en natuur (Nat). Creativiteit, positiviteit, duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en authenticiteit zijn de belangrijkste kernwaarden van Matt & Nat. De inspiratie van de ontwerpen is gebaseerd op de texturen en kleuren van de natuur. Je kunt op geen betere manier de natuur eer aan doen. 

De keuze voor dit soort duurzame producten is een positieve ontwikkeling die volgens Thunberg nog niet hard genoeg gaat. En veel jongeren hebben dezelfde mening. Inmiddels zit de Zweedse activiste weer in de schoolbanken en wordt haar streven momenteel flink overschaduwd door de coronacrisis, maar aan stoppen denkt ze niet. “Toen ik begon dacht ik dat niemand er zich echt zorgen over maakte. Ik heb bewezen dat dat niet zo is. Veel mensen, vooral jongeren, maken zich zorgen over het klimaat, over hun toekomst en dat is bemoedigend.’’

Geef een reactie