Van een standaardfeest word je niet meer warm of koud, je wilt iets unieks doen op je feest. Een feest waar je gasten nog lang over zullen praten en waarvan de napret even leuk is als het feest zelf. Vanuit Gallant & More hebben we veel ervaring met feesten en hebben we gedurende de jaren genoeg inspiratie opgedaan om tot deze 20 feestideeën te komen. Tussen al deze ideeën moet vast wel iets zitten waarvan je denkt: dat is leuk! We verwachten zelfs dat je niet kunt wachten om te starten met de voorbereidingen van je feest na het lezen van deze blog.
Feestideeën: voorbereidingen van het spetterende feest
Een geslaagd feest valt of staat met de juiste voorbereidingen. Er mag niets aan het toeval worden overgelaten. We helpen je graag met een aantal feestideeën en tips.
Uitnodigingen
Er is geen feest zonder gasten. Bedenk daarom goed wie je wilt uitnodigen en zorg dat ze laten weten of ze wel of niet komen. Dat is handig om te weten voordat je inkopen gaat doen. Verstuur de uitnodiging dan ook ruim van tevoren. Zorg er al vanaf de uitnodiging voor dat je gasten getriggerd worden om te komen.
Ga eens voor een handgeschreven uitnodiging, dat is wel zo persoonlijk. Verwerk termen zoals ‘legendarisch feest’ en ‘een feest om niet te vergeten’ erin. Overdrijf echter niet, zodat de verwachtingen waargemaakt kunnen worden.
Karton is het nieuwe plastic
Er wordt gegeten en gedronken op je feest. Afhankelijk van wat je wilt uitstralen, kun je kiezen voor glaswerk en servies, maar dat betekent natuurlijk wel dat er een hoop afwas is om te doen.
Je kunt er wel voor zorgen dat je gasten gedurende de hele avond uit hetzelfde glas blijven drinken, maar daarover later meer. Als je echt geen zin hebt in veel afwas, overweeg dan om gebruik te maken van kartonnen bekertjes, borden en bestek.
Het gebruik van plastic is de goedkoopste optie, maar het is niet goed voor het milieu en daarom geen aanrader. Het is wel belangrijk dat er op diverse plekken afvalbakken staan, zodat het er netjes blijft uitzien.
Drankentafel
Het geven van een feestje brengt over het algemeen veel werk met zich mee, van de voorbereidingen tot aan de opruimwerkzaamheden na het feest. Tijdens het feest kun je het jezelf zo ‘moeilijk’ maken als je wilt.
Afhankelijk van het aantal gasten kun je ervoor kiezen om alleen het eerste (welkomst)drankje in te schenken en daarna de weg naar de koelkast of de eventueel aanwezige drankentafel te wijzen.
Een drankentafel is een aanrader, vooral als de koelkast op enige afstand is of als je niet genoeg koelmogelijkheden hebt. Je kunt een drankentafel maken door een lange en stevige tafel op een centrale plek neer te zetten. Bedek deze tafel met een tafelkleed (bij voorkeur tot aan de grond), glaswerk, (sterke) dranken, frisdrank en eventuele ingrediënten voor cocktails (limoen, citroen, komkommer, etc.).
De dranken die gekoeld moeten worden, leg je in verschillende grote bakken met ijs op de tafel. Zorg ervoor dat je voldoende ijs op voorraad hebt, zodat je de bakken ijs meerdere keren kunt bijvullen. De overige dranken en lege kratjes bier zet je onder de tafel.
Geef je gasten enkele korte instructies en laat het verder los! Mocht je toch liever voor een alternatieve optie gaan dan hierboven beschreven, dan hebben we later in deze blog een verrassend idee voor een onbezorgd feestje!
#Tafelkleed
Door een tafelkleed te gebruiken, bescherm je je tafel tegen knoeien en het ziet er nog leuk uit ook!
Partyproof huis
Tijdens het feest wil je natuurlijk genieten zonder je zorgen te hoeven maken over je vloer en bankstel. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen om schade te voorkomen.
Je kunt je bankstel beschermen tegen vlekken door er een mooie decoratieve deken overheen te leggen. En om je houten vloer te beschermen, kun je er een stucloper overheen leggen. Een stucloper ziet er niet bepaald mooi uit, maar daar kun je wat aan doen. Trek een paar blikken kleurrijke verf open en decoreer de vloer ermee. Of laat je kinderen eens iets doen waar ze al lang van dromen.
Je kunt ook je overige meubels beschermen door er een stuk zeil overheen te leggen. Zorg wel dat het niet te veel afwijkt van de rest van de decoratie.
Met deze voorbereidingen ben je al goed op weg, maar er is meer!
Waanzinnige feestideeën voor een legendarisch feest!
Nu je een plan van aanpak hebt, kun je één van de onderstaande feestideeën kiezen om er een geslaagd feest van te maken. We hebben de 20 beste feestideeën voor jou opgesomd, dus er is voor ieder wat wils. We weten zeker dat je na het lezen van deze tips nog meer zin krijgt in jouw feest!
IJsklontjes met bloemetjes
Tegenwoordig kun je ijsklontjes in allerlei soorten en maten invriezen of kant-en-klaar kopen. Maar het kan altijd mooier voor net dat beetje extra.
Neem een ijsblokjesvorm naar keuze. Breng vervolgens de gewenste hoeveelheid water aan de kook en laat het afkoelen. Dit is nodig om de ijsblokjes mooi helder te krijgen, zodat de eetbare bloemen eruit springen.
Giet het afgekoelde water in de vorm en leg de bloemen erin. Dek het geheel af met folie en vries het in. Na verloop van tijd heb je prachtige ijsblokjes, een lust voor het oog. Zorg ervoor dat je goed nagaat welke bloemen eetbaar zijn, want er zijn nogal wat soorten die giftig zijn en dat zou de feestvreugde kunnen bederven.
Speel het naamspelletje
Op de meeste feestjes, kent niet iedere gast elkaar. Dat geeft af en toe lastige situaties. Om de gasten elkaar beter te leren kennen, is het idee om een mooie prijs weg te geven aan diegene die aan het einde van het feest alle namen kan opnoemen. Zo zorg je dat gasten nader tot elkaar komen en er wellicht zelfs vriendschappen ontstaan.
Hashtag voor Instagram
Instagram is populair, net als het feest dat je gaat geven. Hoe gaaf is het om jouw feest voor altijd vast te leggen met een eigen #hashtag?
Vraag al jouw gasten (met een Instagram-account) om deze tag te gebruiken. Zo kun je jaren later nog de foto’s bekijken via de legendarische tag.
Fotolint: Polaroid
Dit feest wordt legendarisch, dus alles moet worden vastgelegd. Daarvoor is een Polaroid-camera de leukste manier.
De foto’s zijn direct klaar en kunnen aan de daarvoor bestemde fotolint worden opgehangen. Nog leuker is om hier ook foto’s van voorgaande jaren op te hangen, zodat je gasten kunnen zien dat ook zij ouder worden.
Enkele foto’s kun je ook dubbel nemen, zodat je jouw gasten een leuke foto van henzelf kunt geven.
Oppas voor de kinderen
Een feestje is pas compleet als ook de kinderen het leuk hebben. Om ervoor te zorgen dat de kinderen ook kunnen genieten en er iemand een oogje in het zeil houdt, is het raadzaam een oppas in te huren.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kinderen in een andere ruimte te plaatsen en deze in te richten met alles wat kinderen nodig hebben, zoals speelgoed, snoep en drankjes in pakjes.
Trend uit je vriendengroep kopiëren
Je kent ze wel: de feestjes bij bepaalde vrienden waarbij er altijd dat ene drankje wordt gedronken, of een bepaalde artiest wordt ingehuurd. En het blijkt altijd leuk te zijn, dus waarom zou je dit niet kopiëren?
Dit zorgt voor een stukje herkenning op het feest en biedt gespreksonderwerpen. Dus huur die ene cocktailshaker in of kies voor dat ene hilarische thema. Succes gegarandeerd!
Bediening op je eigen feest
Als je eigenlijk helemaal geen omkijken wilt hebben naar het feest en alles wat daarbij komt kijken, en je voorkeur niet uitgaat naar een drankentafel, dan is er ook een oplossing: privébediening op jouw eigen feest.
Muziekkeuze door je gasten
Laat een muziekafspeellijst door jouw gasten maken, zodat iedereen zijn of haar favoriete nummer voorbij hoort komen. Dit feestidee zorgt ervoor dat iedereen lekker in de stemming komt.
Het idee is dat een van jouw gasten begint met het maken van een lijst, waarna hij/zij het stokje overdraagt. Zie het als een ketting van muzieknummers. Het kan niet anders dan dat het feest extra schwung krijgt met deze geweldige afspeellijst.
Serveer je drankjes in fruit
Zeker in de zomer is het serveren van drankjes in fruit een echte blikvanger. Het vergt wat voorbereiding en aandacht, maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Wat betreft de fruitkeuze kun je het zo gek niet bedenken. Zo zou je een meloen kunnen nemen. Hier gaat behoorlijk wat drank in. Zo zorg je ervoor dat jouw gasten de eerste uren van niets tekortkomen.
Er zijn natuurlijk ook kleinere soorten fruit, zoals een sinaasappel. Hier gaat iets minder drank in, maar dat maakt niet uit!
Als je hiermee aan de slag gaat, is ons advies om al het fruit dat je eruit haalt te bewaren. Dit kan prima worden gebruikt als decoratiemateriaal/ingrediënt voor andere (welkomst)cocktails.
Drijvende drankhouders
Heb je een opblaasbaar of – nog beter – een ingebouwd zwembad in je tuin? Dan is het een erg leuk idee om drijvende drankhouders te plaatsen. Jouw gasten kunnen zo gemakkelijk drankjes pakken en de drankhouders kunnen steeds opnieuw worden aangevuld met een nieuw drankje, zodat de drankjes lekker koel blijven.
Zorg er wel voor dat er een stok in de buurt ligt voor het geval jouw gasten er niet bij kunnen. Aan de andere kant kan het verfrissend zijn voor jouw gasten om dat ene drankje uit het water te moeten halen.
Als je gebruik maakt van een opblaasbaar zwembad, zou je ook nog kunnen overwegen om er ijsblokjes aan toe te voegen.
Terug in de tijd met ouderwetse hapjes
“Vroeger was alles beter”, wordt er weleens gezegd. Dus waarom zou je niet teruggaan in de tijd? Dat wil zeggen dat de sigaretten weer op tafel komen en er hapjes van vroeger geserveerd worden.
Maar wat is typisch iets van vroeger? Hierbij kun je denken aan gevulde eieren, blokjes kaas met daarboven een zilveruitje, plakjes leverworst, zure haring (uit pot), haring met een uitje, gehaktballetjes, zelfgemaakte huzarensalade, zoute en zoete pinda’s, pretzels en een rolletje van meloen met ham.
Het haalt mooie herinneringen naar boven en zorgt voor de nodige verhalen.
Fondue voor iedereen
Wil je je gasten iets te eten aanbieden, maar wil je er zelf niet al te veel omkijken naar hebben, dan is het plaatsen van verschillende fonduesets een uitstekend idee.
Je kunt kiezen voor een klassieke fondue, kaasfondue of chocoladefondue.
De voorbereidingen zullen het meeste werk in beslag nemen. Zorg dat je van alles nog een portie hebt, zodat je het er alleen nog maar bij hoeft te pakken.
Laat iedereen iemand uitnodigen
Hou je wel van een beetje afwisseling qua gasten? Wil je graag nieuwe mensen leren kennen? Dan is het wel een keer leuk om al jouw gasten iemand uit te laten nodigen.
Zo kun je jouw gasten vragen om iemand van het werk uit te nodigen of bijvoorbeeld een buurtgenoot. Hier kunnen leuke contacten door ontstaan, of sterker nog – nieuwe liefdesrelaties ontstaan. Een prima feestidee!
Photobooth
Tegenwoordig zie je het bijna op iedere bruiloft wel voorbij komen: de photobooth. Maar waarom zou je zoiets niet kunnen installeren op je eigen feest aan huis?
Een photobooth kun je huren, kopen, maar ook zelf in elkaar knutselen, helemaal in het thema van je feest. Zet hier een standaard op met een camera erop en stel de camera in met een zelfontspanner.
Verder kun je allerlei coole photobooth props neerleggen voor de meest te gekke kiekjes. Naast een goede camera kun je ook kiezen voor een polaroidcamera. Leuk om je gasten mee te geven of direct op te hangen.
#Props
Bestel nu jouw eigen photobooth props en laat je gasten herinneringen maken om nooit te vergeten.
Drankspelletjes om op te warmen
Tijdens je studententijd waren drankspelletjes misschien dagelijkse kost. Maar waarom zou je ze niet een keer inzetten op je eigen feestje, als een soort opwarmertje?
Er zijn genoeg drankspelletjes te vinden en bekende spelletjes zijn bijvoorbeeld ‘kaartje blazen’ of ‘beerpong’. Zorg er wel voor dat je gasten niet direct laveloos eindigen. Aan de andere kant: waarom ook niet? 😉
Alcohol-ijsjes met Haribo!
Alcoholische ijsjes zijn helemaal hip. Je kunt ze bij diverse supermarkten kopen, maar waarom zou je ze niet zelf maken?
Daarvoor heb je ijsvormpjes/-mallen nodig om je heilige goedje in te gieten. Je kunt verschillende recepten op internet vinden.
Wij zijn zelf fan van de Haribo wodka-ijsjes. Om deze ijsjes te maken, besprenkel je Haribo met wodka en laat je het enkele uren intrekken. Vervolgens giet je Sprite in de mallen en laat je genoeg ruimte over voor de stukjes Haribo. Deze voeg je toe en vervolgens kan het in de vriezer.
Het resultaat: kleurrijke ijsjes waarvan je stiekem nog een beetje tipsy kunt worden ook!
Snoep buffet
En als we toch met snoep bezig zijn, kunnen we net zo goed een heel snoepbuffet maken. Kinderen zijn dol op snoep, maar volwassenen net zo goed.
Gooi alles wat zoet en slecht voor je is op tafel en maak er een feestelijke boel van. Je moet er overigens niet raar van opkijken als je gasten het feest met buikpijn verlaten. Het snoepzakje kun je dan ook achterwege laten 😉
Volwassen smash cake
Dit feestidee kunnen we niet achterwege laten, want als we toch bezig zijn met snoep en ijsjes – in feite alles wat kinderen geweldig vinden – mag de smash cake niet ontbreken.
Een smash cake, denk je nu misschien?
Ja, dat is een taartje voor kleine kinderen waarin ze lekker met hun handen mogen graaien en kliederen. Dit is stiekem toch de wens van iedere volwassene? Dus als partner van de jarige job is dit natuurlijk superleuk om te geven.
Laat je gasten een eigen glas markeren
Geen zin in bergen afwas? Je kunt glasmarkers kopen op verschillende websites, zodat jouw gasten hun eigen glas kunnen herkennen aan een speciale kleur of een bijzonder symbool. Het ziet er ook nog eens leuk uit!
Organiseer een picknick
Zijn de weersvoorspellingen goed? Dan kun je overwegen om een picknick te organiseren. Je kunt naar een leuk parkje in de buurt gaan, maar het kan ook plaatsvinden in je eigen achtertuin.
Afhankelijk van het type feest, kun je je gasten vragen om hun eigen hapjes en drankjes mee te nemen.
Dit waren ze: 20 feestideeën voor jouw feest!
Als het even kan, feest ik liever buiten. We hebben in de tuin een markies staan die ook dient als permanente partytent. Wat erg leuk uitviel, was een foute 70ies-party. Dit thema sloeg op zowel de muziek als de outfit. Dan valt pas echt op wat we destijds allemaal mooi vonden, van getoupeerde haartooien tot knalpaarse hemden met grote revers.