Jubileumfeest

50 jaar feest ideeën (7 onweerstaanbare tips)

50 jaar

Het is een bijzondere gebeurtenis: 50 jaar (mogen) worden. Het zien van Sara of Abraham wordt vaak groot en uitbundig gevierd met een 50 jaar feest en vroeger betekende het eigenlijk ook gewoon dat je dan toch echt oud aan het worden was.

Tegenwoordig is menig vijftiger fitter dan de jongere garde, moet er zeker nog een jaar of 15 gewerkt worden en sta je dus midden in het leven. Ben jij binnenkort aan de beurt en hou je wel van een spetterend feest? Maar heb je even geen idee waar je moet beginnen? Lees dan vooral onze tips voor een 50 jaar feest voor in de boeken!

Tips voor het organiseren van een 50 jaar feest

Even bij het begin beginnen: Ga je zelf een feest organiseren omdat je 50 wordt, laat je het door een ander doen of ben jij degene die de eer heeft het feest voor de (aankomende) Sara of Abraham te mogen organiseren?

In het eerste geval is het niet zo moeilijk te bepalen wat je wil. In het tweede geval geef je de touwtjes weliswaar uit handen, maar je kunt altijd nog zelf bepalen hoeveel controle je hebt.

FeestmetJoep® 50 jaar feestpakket Blauw / Goud 50-delig - 50 jaar verjaardag - 50 jaar verjaardag versiering - 50 jaar slingers - 50 jaar ballonnen - Feestversiering voor man & vrouw Blauw / Goud - 50 jaar verjaardag man / vrouw - 50 jaar versiering

#50jaarfeest

De leukste feestattributen voor een 50-jarige! Zorg dat je goed voor de dag komt.

En ben jij de gelukkige die een feest voor de 50-jarige mag organiseren, dan zijn er nog twee opties: je geeft een surpriseparty voor de jarige, of je bent als soort van ceremoniemeester gekozen. Natuurlijk staan de wensen van de jarige altijd voorop, het draait om hem of haar en niet om jou. Dat is altijd goed om in het achterhoofd te houden als je een feest voor een ander organiseert.

Suprise party!

Als iemand 50 wordt, kun je natuurlijk perfect een surprise party organiseren. Bedenk daarbij wel dat niet iedereen van verrassingen houdt, dus pas je feestje vooral aan op de eregast van de avond.

Weet je dat die niet zo van verrassingen houdt, kun je er ook voor kiezen om aan te geven dat je iets gaat organiseren, en eventueel een datum, en de rest geheim houden. Zo heeft de jarige job toch de mogelijkheid om zich naar eigen wens op de doffen voor de avond bijvoorbeeld.

Maar het leukste is het natuurlijk als de eregast van niets weet en ergens mee naartoe gevoerd wordt waar een spetterend feest te wachten staat, en waar alles tot in de puntjes is geregeld. Zorg dat er iemand in het complot zit om de jarige mee te nemen, wat vooral geen argwaan wekt. Of lok de jarige naar de juiste plek met een goede smoes.

Het organiseren van een surprise party voor een 50-jarige werkt het beste als er iemand bij betrokken is die de jarige goed kent. Betrek dus een goede vriendin, ouders, broers en/of zussen, partner of kinderen en zorg vooral dat je het niet alleen hoeft te doen. Er gaat stiekem best wat tijd in het organiseren van zo’n feest zitten en het is fijn om er samen mee bezig te zijn en over na te kunnen denken.

Lees ook: 60 jaar feest

Ook zul je zien dat degenen die de jarige goed kennen, ook heel goed weten wat diegene leuk vindt en wat vooral niet. Heeft iemand echt helemaal niets met Nederlandstalige muziek, doe je die natuurlijk geen plezier met een optreden van een volkszanger. Check dit dus altijd even voor de zekerheid als je een feest voor iemand gaat organiseren.

Een goede voorbereiding is het halve werk

De organisatie van een 50 jaar feest kost vaak meer tijd dan dat van een standaard verjaardag. Hoe gezellig de Hollandse kringverjaardagen ook kunnen zijn, je wordt maar één keer 50 en dat mag uitbundig gevierd worden! Neem er dus ruim de tijd voor, begin op tijd en bereid het goed voor.

Bedenk hoe jij, of de jarige, graag zou zien hoe het feest eruit ziet. Wie staan er op de gastenlijst? Waar ga je het feest houden? Doe je alles zelf, of ga je hulp inschakelen? Wil je werken met een thema, welke versiering past er bij jouw feest? Etc. etc.

Tegenwoordig heeft iedereen een steeds vollere agenda. Wil je er zeker van zijn dat er zoveel mogelijk gasten op jouw feest komen, dan plan je het feest dus ruim van te voren. Stuur, zodra je een geschikte datum geprikt hebt, de uitnodigingen, of desnoods vast een ‘save the date’.

Denk ook goed na over de periode dat je je feest wil geven. Midden in de zomer is het misschien wel prachtig weer voor een tuinfeest, maar is de kans ook groot dat veel mensen op vakantie zijn. Rond de feestdagen heeft iedereen het al druk genoeg, en is jouw feestje misschien de zoveelste ‘verplichting’.

Kies je datum dus zorgvuldig en zorg er met een mooie uitnodiging voor dat mensen ook echt uitkijken naar jouw verjaardag!

Themafeest

Denk je bij een themafeest meteen aan een verkleedpartijtje? Dat is inderdaad een mogelijke invulling van een themafeest, maar er zijn tegenwoordig nog véél meer mogelijkheden. Ga je voor een bepaald thema en wil je dat je gasten daar rekening mee houden, vermeld dit dan op de uitnodiging.

Feesten die in het teken van een decennium (denk jaren ’80 of ’90) staan, zijn razend populair. Als thema voor je 50 jaar feest kun je dus kiezen voor zo’n thema. Denk de jaren ’70 (toen jij geboren werd) of ’80 (toen je voor het eerst op stap ging).

Heb je een geweldige passie, dan kan dat ook het thema van jouw feest worden. Denk bijvoorbeeld aan sport (inclusief foute work-out filmpjes met Jane Fonda in leggings), comics, Japan (lekker sushi!), Ibiza, Amerika etc.. Of waag een gokje tijdens een waar casinofeest inclusief casinospellen en croupiers, en waan je James Bond (of Bond Girl)!

Lees ook: foute party kleding tips!

Of vraag je gasten om zich te kleden zoals zij jou zien, dat levert gegarandeerd hilarische resultaten op. Je zult zien dat mensen bepaalde dingen van jou uit gaan vergroten, zoals die foute snor die je vroeger had, die eeuwige spijkerbroek met hoodie of juist tot in de puntjes gekleed, misschien steek je er nog wat van op 🙂 Dit is trouwens ook een heel leuk idee als je een surprise party organiseert!

De mogelijkheden voor thema’s zijn dus eindeloos en bepalen voor een groot deel de aankleding van je feest, de accessoires, de muziek, de kleding en dus ook de sfeer. Je thema kan zo uitgebreid en gek zijn als je zelf wil, of juist ingetogen. All white is net zo goed een thema bijvoorbeeld!

foute pruik

#hilarisch

Verkleed gaan in jouw foutste outfit. Bekijk eens de mogelijkheden!

Tot in de puntjes geregeld

Als je als feestvarken het feest zelf organiseert zit je er niet op te wachten om op het feest zelf continu bezig te zijn met de organisatie. Jij bent het middelpunt van de belangstelling en de avond draait om jou, dus jij moet niet bezig zijn met het inschenken van drankjes en het in het vet gooien van bitterballen. Daar heb je anderen voor, en een goede voorbereiding!

Als je je feest buiten de deur houdt, kun je afspreken wat je allemaal geregeld wil hebben. In een zaal of café krijg je er meestal standaard een barman of -vrouw bij, en bedienend personeel. Zij regelen ook de hapjes en er kan voor muziek gezorgd worden.

Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Waar je je feest ook houdt, of dat thuis (of in de tuin) is, of op locatie, het inhuren van professionele ober zorgt dat jij je geen zorgen hoeft te maken of iedereen genoeg te drinken heeft. Ook de afwas wordt voor je geregeld. Het inhuren van een professionele cateraar levert lekkere (en originele) hapjes op in plaats van de standaard bitterbal en het blokje kaas. Zo geef je je feest direct wat extra glamour.

Qua muziek kun je zelf een playlist maken, maar hou er rekening mee dat je op locatie niet altijd gebruik kunt maken van diensten als Spotify. Overleg dit dus altijd van te voren. Je kunt ook zelf een flinke party speaker plaatsen en alsnog je playlist afspelen, maar het is ook heel gaaf als je een band of DJ inhuurt. Vooral een band doet veel voor de sfeer, maar een goede DJ voelt precies aan waar je gasten zin in hebben en zorgt dus, als het goed is, voor een volle dansvloer.

Een alternatief voor een feestje

Ben je geen feestbeest of vind je zo’n feestje gewoon te druk (je wordt tenslotte 50) of is het gewoon echt niet jouw ding? Of wil je iets organiseren voor een vijftigjarige waarvan je weet dat die niet blij wordt van een enorm feest? Geen probleem, er zijn tegenwoordig heel veel leuke alternatieven, voor grote en kleine groepen.

We hebben er een paar voor je op een rijtje gezet. Je kunt ze zelf organiseren, met hulp door bijvoorbeeld een cateraar en ober in te huren, of het helemaal (op locatie) laten verzorgen.

ober op een 50 jaar feest
Bediening door een ober

High tea / High wine / High beer

Vooral leuk als je met een kleiner groepje bent en de jarige toch in het middelpunt wil zetten. Want wat is er leuker en lekkerder dan op het gemak te genieten van een lekker hapje en drankje?

Live cooking / BBQ / kookworkshop

Wie houdt er niet van lekker eten? Organiseer een kookworkshop voor de jarige lekkerbek, of laat een kok komen om de live het lekkerste eten in elkaar te draaien. Voor de zomermaanden is een BBQ, ook voor grotere groepen, een heerlijk alternatief. Als je ook hier een chef inhuurt die het werk voor je doet, hoef jij nergens naar om te kijken en krijg je het lekkerste eten op je bord.

Wijnproeverij / bierproeverij

Dit kan wel eens het begin zijn van een hilarische middag of avond: huur iemand in die een wijn- of bierproeverij kan geven. Naast dat je meer leert over de drankjes, de bijpassende hapjes en nog veel meer, is degene die de proeverij geeft vaak een bron van informatie maar kan diegene ook bijzonder grappig zijn.

En natuurlijk hoor je bij een officiële proeverij de drank netjes uit te tuffen, maar hé, het is jouw feestje dus alles kan en mag. En wat maakt het uit dat je op het einde het verschil tussen de wijntjes en biertjes niet meer proeft? Als je maar lol hebt gehad!

wijnproeverijbox
wijnproeverijbox

Happen & stappen / Happen & trappen

Het is een concept dat steeds populairder wordt: happen & stappen of happen & trappen. Een mooie wandeling of fietstocht waarbij je onderweg op verschillende plekken ‘aanlegt’ voor een hapje en natuurlijk een drankje. Je kunt een bestaande route kopen of zelf een route uitstippelen.

En je hoeft niet (alleen) bij de horeca te stoppen, je kunt ook bij verschillende gasten een tussenstop maken. Of stippel een route uit langs de plaatsen die iets voor de jarige beteken, zoals het ouderlijk huis, de basisschool etc. en maak er een picknick van.

Naast kleine hapjes kun je er ook kiezen om 4 of 5 langere stops in te plannen, voor een diner met meerdere gangen. Bij stop één het voorgerecht, weer een stukje door voor een amuse, en zo verder. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Abraham en Sara of toch iets originelers?

Bij een vijftigste verjaardag hoort traditiegetrouw een Abraham of Sara. Sorry jarige, daar kom je waarschijnlijk niet onderuit, dat kun je maar beter gewoon ondergaan. Net als die verkeersborden en andere versiersels met een grote 50 erop…

Maar, je feestje mag wel wat meer allure en glamour hebben toch? Of juist stoer, grappig of over de top? Je accessoires pas je waarschijnlijk aan op je thema. Gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk. Zo zijn de standaard 50 jaar versieringen ook voortaan in goud met wit te krijgen, dat geeft al een hele andere sfeer.

Heb je een comicsthema, of jaren ’80 / ’90? Dan passen daar misschien wel robots met lasers en rookmachines bij. Oftewel, kies 50 jaar versiering uit die bij het feest en het thema, maar vooral ook bij de jarige, past.

Of maak een tijdlijn van de afgelopen 50 jaar, met hoogtepunten van jezelf (of de jarige natuurlijk), het belangrijkste nieuws, leuke weetjes, nummer 1 hits en nog veel meer. Veel persoonlijker wordt het natuurlijk niet!

Leer de 50-jarige kennen

Er zijn een aantal momenten in het leven dat men een ‘stukje’ wil doen, zoals een bruiloft en dus ook de 50e verjaardag. Dit verbieden kun je proberen, maar je kunt het ook gewoon ondergaan. Het kan namelijk ook echt heel leuk zijn. En anders doet een drankje, of een paar drankjes, soms wonderen 😉 Laat die ober maar lekker bijschenken!

Wil jij iets bedenken voor een jarige? Dan kun je een standaard ABC-tje doen, maar er is zoveel meer mogelijk. Speel een aantal leuke, hilarische stukjes uit het leven na in een toneelstuk. Maak een liedje, wat je zelfs vooraf op kunt nemen met een deel van de gasten, zodat je het als aandenken mee kunt geven.

Een stapje verder is een leuke video maken, die je op het feest af kunt spelen. Zo kun je ook degenen die onverhoopt niet op het feest kunnen komen, erbij betrekken. Erg leuk voor de jarige, en ook iets wat je nog eens terug kunt kijken.

Maar ook een quiz, waarbij je het lekker interactief maakt, kan superleuk zijn. Je kunt zelfs een soort hindernisbaan bedenken, waarbij de jarige allerlei acties uit moet voeren, bijvoorbeeld uit de jeugd of juist die te maken hebben met ouder worden. Advocaatje happen, rollator-race, limbodansen onder een wandelstok, je kunt er genoeg bij bedenken!

Nagenieten

Op een spetterend feest gebeurt er soms zoveel dat je zelf niet alles meekrijgt. Bovendien, wat is er leuker dan nog even nagenieten van je feestje?

Er zijn veel manieren om herinneringen vast te houden. Zo kun je op het feest zelf polaroidcamera’s of wegwerpcamera’s neerleggen en vragen of mensen spontaan kiekjes willen schieten.

Of je huurt een fotograaf in die de mooiste momenten van de avond vastlegt en daar een boek van maakt. Bij een bruiloft is dat normaal, een babyshoot mag niet ontbreken als je een kind krijgt, dus waarom zou je de mijlpaal van 50 worden zomaar voorbij laten gaan? Zonde toch.

Een leuke toevoeging op elk feest is een photoboot. Verzamel de meest hilarische attributen, van maffe hoeden, pruiken, blouses tot brillen en tekstballonnen. Hoe later op de avond, hoe leuker de foto’s vaak worden! En zo’n strip foto’s neemt iedereen makkelijk mee naar huis.

Wil je eens wat anders? Huur dan bijvoorbeeld een cartoonist of karikaturist in, die de gasten op een ludieke manier vastlegt. Een goede artiest maakt echt de mooiste tekeningen, wat je gasten zeker kunnen waarderen. Zo zorg je ervoor dat niet alleen jij een tastbare herinnering aan dit feest hebt, maar dat ook je gasten er nog eens aan terug kunnen denken.

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten

Heb je nu zin in je 50e verjaardag maar zie je nogal op tegen de kosten? Nergens voor nodig. Voor elk budget is er genoeg mogelijk, zonder dat je direct alles zelf hoeft te doen. En bedenk je ook, zoals we hierboven al zeiden: de herinnering is ook wat waard. Bovendien is het zonde dat je zelf een deel van je feest mist doordat je aan het regelen en zorgen bent.

Onze belangrijkste tip is dan ook: gun het jezelf om 100% te kunnen genieten van je feest, van de voorpret én dat je er van kunt nagenieten. Er zijn altijd dingen waar je op kunt besparen (denk bijvoorbeeld aan de digitale uitnodiging in plaats van één per post, een feest in je eigen tuin of die van bekenden organiseren zodat je geen huur betaalt, etc.) waardoor je geld kunt besteden aan het ontzorgen op het feest zelf.

Ook kun je bedenken of je een megagroot feest met veel gasten wil vieren, of dat je het kleiner en intiemer houdt. Doe vooral wat bij je past!

2 thoughts on “50 jaar feest ideeën (7 onweerstaanbare tips)

  1. Vincent schreef:

    Er zijn natuurlijk oneindig veel ideeën te bedenken. Zelf denk ik dat het het beste is om een feest persoonlijk te maken. Ook kan je het feest een leuk thema geven.

  2. Mauirice schreef:

    Het is toch een verjaardag die niet vergeten mag worden. Binnenkort wordt mijn pa 50 en wij willen in deze lastige tijd uitpakken. Een abraham pop en toffe versiering hoort hier natuurlijk ook bij. Zodra de corona achter de rug is hopen wij het feest groots te vieren. Jullie hebben in ieder geval toffe ideeën.

Geef een reactie